Idag fick jag äntligen hämtat en rulle med antennkabel för VHF som ska dras inne i båten. Det blir en relativt tunn low-loss kabel inne i båten fram till masten och sedan RG214 upp i riggen..
Det lutar åt två kablar för tillfället.. En för VHF antenn i masttoppen och så en till en AIS antenn på övre spridaren… Detta då jag inte är nöjd med splittern som jag har mellan VHF och AIS.. Den har fastnat i VHF läge ett par gånger varpå AIS´n inte fungerar.. Oacceptabelt i mina ögon.. Och dessutom kan jag då köra en AIS-anpassad antenn (något kortare p.g.a lite högre frekvens) till transpondern.. Två nya spröt hämtade jag – får se om jag kommer nyttja båda.
Passade på att köpa en huvudbrytare med 0-1-(1+2)-2 funktion. Den ska sitta på minus-sidan mellan batteribanken bak och batterierna fram. Anledningen till dubbla “ingångar” är att jag vill kunna köra ihop en stor förbrukarbank på totalt 775Ah, men ha möjlighet att “bryta ut” dom två främre batterierna och då måste dom hamna utanför shunten som mäter laddningen i förbrukarbanken.. Utöver det kommer dom laddas antingen ihop med befintlig förbrukarbank, eller precis som förut, via utgång på laddregulatorn samt separat landströmsladdare.. Om jag nu skissat rätt så blir det helt valfritt hur dom olika batteribankerna ska jobba..
Brytaren då?
189 spänn på biltema… Deras “blue-line” sortiment känns klart prisvärt och kvaliteten verkar rätt OK. Det här är ingen livsnödvändig brytare i installationen så det känns som helt rätt ställe att testa dom på. Av alla biltema-grejjer jag haft i båtarna tror jag inte jag haft problem med någon.. Allt har nog fungerat som tänkt..
Noterade att topcoaten inte härdat helt.. Konstigt nog var den fläckvis fortfarande lite kletig. Får se hur det utvecklar sig.. Kan kanske bli nödvändigt med ett lager till med mer härdare (var möjligen lite snål igår). Konstigt nog hade skivorna som jag rollade utanför båten härdat helt.. Skumt..
Nu är alla minuskablar bak vid motorn klara, och merparten av plus.. Återstår kablarna fram i stuven och återmontering av batterier fram samt oljebyte till bogpropellern – sen är det mest inombords klart inför sjösättning.. Då återstår lite omnåtning av teak samt att Cissi ska bli klar med wincharna.. Mer om det i helgen..
Påstår Pelle
S/Y Splash
Det där med misslyckad härdning känner jag igen, trist när det händer! Har kanske haft otur när du blandat!
/T
Funderade också på blandningen, men, ena “kölsvinet” i aktern är mycket bättre än andra.. Tampstuven är till stora delar bra men på sina ställen lite kletig.. Dom tre skivorna (durk i tampstuv och “skiljeväggar” i sittbrunn-stuvarna) är perfekt härdare.. Funderar på om luftomsättningen i kobination med temperaturen helt enkelt gjort att det inte härdat som det ska medans skivorna som “ligger öppet” härdat ut riktigt.. Allt rollades med samma blandning..
Jaja – får se nästa gång jag är vid båten hur det ser ut.. Får blanda en ny sats i värsta fall och gå över ett varv till..
Påstår Pelle
Hej Pelle!
Jag fick samma fenomen när jag installerade min bogpropeller. Satte en extra värmare i förpiken och då härdade topcoaten snabbt. Säkert många parametrar som kan spela in i den kemiska processen.
För övrigt vill jag framföra att du har en mycket trevlig blogg att läsa i.
/Jens
S/y Wilma
Kan mycket väl vara så att det inte luftat tillräckligt, hoppas det är ok i morgon!
/T
Vill du låna en Crimp tång på antennkabeln så har jag en.
/Fredrik
Tackar!
Kan komma att behövas, men Marcus som jag köper kablar och kontakter mm av kommer möjligen förbi och crimpar – är en hel del andra kontakter som ska till också.. Vanligt RG58/RG59 crimp har jag, men det är väl tveksamt om den passar till den tunna kabeln ens..
Påstår Pelle